Nejprve si shrňme, co je bezrozporné:
- Billboardy snižují bezpečnost provozu. Jednak okrádají řidiče o pozornost, v české verzi jsou pak nebezpečně blízko silnic – trefit je autem při neštěstí není těžké.
- Billboarady nijak nezvyšují kvalitu veřejného prostoru a politické diskuse.
- Tento způsob politické reklamy je nevkusný a nekreativní, a to zvláště v české verzi.
Proč to tedy politické strany dělají?
- (a především) Tento způsob reklamy je nejlepší pokud chcete zamlžit cenu svojí kampaně.
- Šetří to čas politikům, aby se nemuseli setkávat s občany a místo nositelů sloganů se stát diskutéry.
- Tento způsob politického boje efektivně paralyzuje diskusi o podstatných otázkách.
Pokud souhlasíte s výše uvedenými šesti body, není těžké dovodit, jaký je politický vzkaz stran plevelících billboardy naší zemi:
Havárie na dálnicích nám nijak nevadí. Rozhodně nemáme zájem s vámi diskutovat, na to máme marketingové odborníky, které platíme tak nepřehledně, že se do účetnictví ještě leccos vejde. A rozhodně nestojíme o to být kreativní, českému voliči stačí jednou za čas naservírovat stará známá (někdy v zahraničí otestovaná) hesla. Neočekávejte od nás nějakou podstatnější změnu, tak jak jsme netvůrčí a konformní v kampani, tak se budeme chovat i po volbách.
Jaký je současný stav? Byl tu pokus zákonem billboardy zakázat (iniciativa Kill Board), ale díky tvořivosti senátorů prošel jen částečně – zmizí aspoň z dálnic, prý do pěti let. Tak aspoň bude kam kreslit tykadla a všelijak tyto nástroje hlouposti dotvářet. Pokud vám billboardy přijdou nebezpečně hloupé, prostě nevolte strany, které si na nich staví kampaň. Anebo jinak – jaká je vaše odpověď na otázku: proč volím stranu, která hyzdí krajinu billboardy?
Přispějte ke změně. Volte lépe – bezpečnější silnice, transparentnější financování politických stran a (snad) smysluplnější politiku.